Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Fisika STKIP Nurul Huda pada Mata Kuliah Optika
DOI:
https://doi.org/10.30599/jipfri.v5i1.1000Keywords:
Science Process Skill, Optic, Physic EducationAbstract
This study aims to determine the Science Process Skills (KPS) of Physics Education Study Program Students in the Optics Subject. This research uses a descriptive method. The analyzed consists of 9 indicators including observing, clarifying, interpreting data, predicting, hypothesizing, analyzing, planning, experimenting / researching, using tools and materials, applying concepts and communicating. The results showed that the Science Process Skills as a whole obtained an average score of 84.10% in the very good category. Thus it is very clear that KPS Physics Education student STKIP Nurul Huda has excellent skills so that it has a positive effect on the development of student thinking patterns and attitudes which will ultimately have an impact on student success in learning..
Downloads
References
Artayasa, I. P., Susilo, H., Lestari, U., & Indriwati, S. E. (2017). Profil keterampilan proses sains dan hubungannya dengan hasil belajar sains mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017, 706–714.
Darmaji, D., Kurniawan, D. A., Parasdila, H., & Irdianti, I. (2018). Deskripsi Keterampilan Proses Sains Mahasiswa pada Materi Termodinamika. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(3), 345. https://doi.org/10.20527/bipf.v6i3.5290
Eliyana, E. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Belajar IPA Materi Tumbuhan Hijau pada Siswa Kelas V SDN 3 Panjerejo Di Masa Pandemi Covid 19. Eduproxima, 2(2), 87–100.
Fathimah Zahrah, Abdul Halim, M. H. (2017). Penerapan Praktikum dengan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Materi Laju Reaksi di Sma Negeri 1 Lembah Selawah. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 05(02), 117–126. http://jurnal.unsyiah.ac.id/jpsi
Firdaus, T., & Sinensis, A. R. (2017). Keterampilan Dasar Kinerja Ilmiah pada Mahasiswa Calon Guru Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 102–110.
Hadiya, I. (2018). Analisis Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Fisiska Dalam Merangkai Rangkaian Elektronika Sederhana. Relativitas, 1(1), 9–22.
Hasyim, F. (2018). Mengukur Kemampuan Berpikir Analitis dan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Calon Guru Fisika STKIP Al Hikmah Surabaya. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(1), 80. https://doi.org/10.31331/jipva.v2i1.591
Lusidawaty, V., Fitria, Y., MMiaz, Y., & Zikri, A. (2020). Pembelajaran IPA dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 168–174.
Maharani, M., Wati, M., & Hartini, S. (2017). Pengembangan Alat Peraga pada Materi Usaha dan Energi untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains melalui Model Inquiry Discovery Learning (IDL) Terbimbing. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(3), 351–367.
Maiyena, S., & Haris, V. (2017). Praktikalitas Video Tutorial pada Matakuliah Eksperimen Fisika untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 75. https://doi.org /10. 24042 /jpifalbiruni.v6i1.647
Misbah, Mustikawati, M. Feyzarrif’at, M. D. P. (2018). Pengembangan Penunjuk Praktikum Fisika dasar I Berbasis 5M untuk Melatih Keterampilan Proses sains dan karakter WASAKA. Jurnal Fisika FLUX, 15(1), 26–29.
Muliyani, R., Kurniawan, Y., & Sandra, D. A. (2017). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Terpadu Siswa melalui Implementasi Levels of Inquiry (LoI). Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 02(2), 81–86. https://doi.org/10.24042/tadris.v2i2.1904
Rohman, F., & Lusiyana, A. (2017). Pengembangan Modul Praktikum Mandiri Sebagai Asesmen Keterampilan Proses Sains dan Keterampilan Sosial Mahasiswa. JIPFRI: Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah, 1(2), 47–56.
Sari, P. M., & Zulfadewina. (2018). Profil Penguasaan keterampilan Proses Sains Mahasiswa program Studi Pendidikan Guru Sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 3(2), 65–72.
Susilawati, Susilawati, & Sridana, N. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Tadris IPA Biologi FITK IAIN Mataram, 8(1), 27–36.
Utama, E. G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran POE (Predict ,Observe and Explain) Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa SD Kelas V ditinjau dari Keterampilan Metakognitif. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(2), 46–52.
Widayanti, Yuberti, Irwandani, & Hamid, A. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Praktikum Percobaan Melde Berbasis Project Based Learning. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 06(01), 24–31. https://doi.org/10 .24815/jps i.v6i1 .10908