Profil Awal Kemampuan Representasi Ilmiah Calon Guru Fisika pada Pembelajaran Fisika Modern

Authors

  • Diah Mulhayatiah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Parlindungan Sinaga Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dadi Rusdiana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ida Kaniawati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nurhalia Maulida Putri UIN Sunan Gunung Djati

DOI:

https://doi.org/10.30599/jipfri.v6i2.1624

Keywords:

Scientific representation, pre-service teacher, modern physics

Abstract

This research was conducted with the aim of determining the ability to learn physics in physics education students in solving physics problems using various types of representation modes. This research was conducted using descriptive qualitative approach. A descriptive qualitative approach was carried out by conducting literature studies in previous research journals to support the validity of this research. The results showed that physics education students are easier to solve problems about modern physics by using the image and graph representation mode than other representation modes

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, N. (2015). Problematika Pendidikan di Indonesia (Telaah dari Aspek Pembelajaran). Jurnal Pendidikan, 1(Vol. 1 Januari 2015: Jurnal Pendidikan), 41–74. https://unimuda.e-journal.id/jurnalpendidikan/article/view/148

Akbar, A. (2021). Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), 23. https://doi.org/10.32832/jpg.v2i1.4099

Andrian, Y., & Rusman, R. (2019). Implementasi pembelajaran abad 21 dalam kurikulum 2013. In Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan (Vol. 12, Issue 1, pp. 14–23). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v12i1.20116

Angrayni, afrita. (2019). Problematika pendidikan di Indonesia. Fakultas Ushuluddin Dan Dakwah IAIN Ambon |2, 1–10.

Asda, V. D., & Andromeda, A. (2021). Efektivitas E-modul Berbasis Guided Inquiry Learning Terintegrasi Virlabs dan Multirepresentasi pada Materi Larutan Elektrolit dan Nonelektrolit terhadap Hasil Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 710–716. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.423

Blyznyuk, T. (2019). Formation of Teachers’ Digital Competence: Domestic Challenges and Foreign Experience. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, 5(1), 40–46. https://doi.org/10.15330/jpnu.5.1.40-46

Budi Yoga Bhakti. (2017). Evaluasi Program Model CIPP Pada Proses. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah, 1(2), 75–82.

Harahap, N. J. (2019). Mahasiswa Dan Revolusi Industri 4.0. Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 6(1), 70–78. https://doi.org/10.36987/ecobi.v6i1.38

Hasbullah, H., Halim, A., & Yusrizal, Y. (2019). Penerapan Pendekatan Multi Representasi Terhadap Pemahaman Konsep Gerak Lurus. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(2), 69–74. https://doi.org/10.24815/jipi.v2i2.11621

Ika, Y. E. (2018). Pembelajaran Berbasis Laboratorium IPA untuk Melatih Keterampilan Komunikasi Ilmiah Siswa SMP Kelas VII. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 2(2), 101–113. https://doi.org/10.30599/jipfri.v2i2.338

Irawati, E., & Susetyo, W. (2017). Implementasi Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Di Blitar. Jurnal Supremasi, 7(1), 3. https://doi.org/10.35457/supremasi.v7i1.374

Jannah, D. R. N., & Atmojo, I. R. W. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1064–1074. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2124

Juliane, C., Arman, A. A., Sastramihardja, H. S., & Supriana, I. (2017). Digital Teaching Learning for Digital Native ; Tantangan Dan Peluang. Jurnal Ilmiah Rekayasa Dan Manajemen Sistem Informasi, 3(2), 29–35. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/RMSI/article/viewFile/4273/2623

Junedi, B., Mahuda, I., & Kusuma, J. W. (2020). Optimalisasi keterampilan pembelajaran abad 21 dalam proses pembelajaran pada Guru MTs Massaratul Mut’allimin Banten. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(1), 63–72. https://doi.org/10.20414/transformasi.v16i1.1963

Nugrahani, F. (2014). dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. 信阳师范学院, 1(1), 305.

Puspitasari, T. O., Putri, Y. E., & Yohanes, Y. (2019). Sikap Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika di Sekolah Menengah Atas. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 3(2), 79–85. https://doi.org/10.30599/jipfri.v3i2.537

Rahmat, R., Suwarma, I. R., & Imansyah, H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Multirepresentasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma Pada Materi Getaran Harmonik. VIII, SNF2019-PE-101–106. https://doi.org/10.21009/03.snf2019.01.pe.13

Rohman, F., & Lusiyana, A. (2017). Keterampilan Proses Sains Dan Keterampilan Sosial. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 1(2), 47–56. http://www.journal.stkipnurulhuda.ac.id/index.php/JIPFRI/article/view/115

Safitri, H., Hamidah, I., Setiawan, W., & Kaniawati, I. (2021). Profil Keterampilan Berpikir Kritis dan Perilaku Mahasiswa Pendidikan Fisika. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 5(2), 87–94. https://doi.org/10.30599/jipfri.v5i2.1055

Sari, F. A., Suseno, N., & Riswanto, R. (2019). Pengembangan Modul Fisika Online Berbasis Web pada Materi Usaha dan Energi. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 3(2), 129–135. https://doi.org/10.30599/jipfri.v3i2.476

Setyandaru, T. A., Wahyuni, S., & Putra, P. D. A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Multirepresentasi Pada Pembelajaran Fisika Di Sma/Ma. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(3), 218–224. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPF/article/view/5313

Siswanto, J. (2019). Implementasi Model IBMR Berbantu PhET Simulation untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 10(2), 96–100. https://doi.org/10.26877/jp2f.v10i2.4437

Suhandi, A., & Wibowo, F. C. (2012). Pendekatan Multirepresentasi Dalam Pembelajaran Usaha-Energi dan Dampak Terhadap Pemahaman Konsep Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 8(1), 1–7.

Tadris, J., Pengetahuan, I., Tarbiyah, F., & Ilmu, D. A. N. (2022). Jurusan tadris ilmu pengetahuan alam fakultas tarbiyah dan ilmu keguruan institut agama islam negeri ponorogo juni 2022.

Tarihoran, E. (2019). Guru dalam pengajaran abad 21. Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 4(1), 46–58. blob:http://e-journal.stp-ipi.ac.id/393f7271-9934-4891-ab16-b6f5cf42a9a7

Winaryati, E. (2018). Penilaian Kompetensi Siswa Abad 21. Seminar Nasional Edusainstek FMIPA UNISMUS 2018, 6(1), 6–19. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/psn12012010/article/viewFile/4070/3782

Windayani, P. (2008). Pelaksanaan Peraturan Pemerintah Nomor 47 Tahun 2008 Pasal 3 Ayat 2 Tentang Wajib Belajar 9 Tahun (Studi Di Kecamatan Belimbing Hulu Kabupaten Melawi). In Jurnal Hukum Prodi Ilmu Hukum Fakultas Hukum Untan (Jurnal Mahasiswa S1 Fakultas Hukum) Universitas Tanjungpura (Vol. 5, Issue 3).

Yusri, A. M. (2021). Indonesian Journal of Primary Education The Role of Teachers in 21st Century Learning During the Covid-19 Pandemic. 5(1), 82–92.

Downloads

Published

2022-11-30

How to Cite

Mulhayatiah, D., Sinaga, P., Rusdiana, D., Kaniawati, I., & Putri, N. M. (2022). Profil Awal Kemampuan Representasi Ilmiah Calon Guru Fisika pada Pembelajaran Fisika Modern. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 6(2), 95–106. https://doi.org/10.30599/jipfri.v6i2.1624
Abstract Views: 229 | File Views: 247