M Model Pembelajaran APPOSITE Berbantuan Video Animasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa pada Materi Fluida Statis
DOI:
https://doi.org/10.30599/jipfri.v5i1.897Keywords:
Learning model APPOSITE, Animation Videos, enhancement student learning, HOTSAbstract
Application of learning model APPOSITE (Application of Step Instruction and Elaboration) with animation videos on this research have to purpose a differents enhancement study result and higher order thinking skill (HOTS) student on fluida statis. Research types is pre-experiment with one group pretes-posttes design. research subject is XI MIPA 6 Student of senior high school 1 Pesanggaran Banyuwangi, with one class experiment which choosed by Fisika’s teacher. Acquisition technique data is interview, documentation, pretes, student worksheet, and posttes. Analysis technique data research is use descriptive analysis to know higher order thinking skill, t-test to know enhancement study result of APPOSITE model with videos animation. Subsequently supported with account n-gain from pretes-posttes score experiment class. Based on result this research, APPOSITE learning model with animation video have a good effect and enhancement higher order thinking skill (HOTS) student, and model is effective enough to enhancement study result student. This is also supported of the result n-gain is obtained 0,639.
Downloads
References
Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs Pekauman di Bondowoso Dengan Model Addie Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. Jurnal Edukasi, 5(1), 19. https://doi.org/10.19184/jukasi.v5i1.8010
Akmala, I. N., Kusairi, S., & Yuliati, L. (2016). Miskonsepsi Siswa SMA pada Materi Hukum Archimedes. In Pros. Semnas Pend. Sains Pascasarjana Unesa. http://lib.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/09/Miskonsepsi-Siswa-SMA-Pada-Materi-Hukum-Archimedes.pdf
Amali, L. N., Zees, N., & Suhada, S. (2020). Motion Graphic Animation Video As Alternative Learning Media. Jambura Journal of Informatics, 2(1). https://doi.org/10.37905/jji.v2i1.4640
Asih, D. A. S. (2017). Pengaruh Penggunaan Fasilitas Belajar di Lingkungan Alam Sekitar Terhadap Keterampilan Proses Sains. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 13–21. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1331
Assessment, S. (2016). Penerapan Self Assessment Untuk Analisis Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 9(1).
Hake, R. R. (1999). analyzing change/gain score. Indian University.
Hanna, D., Sutarto, & Harijanto, A. (2016). Model Pembelajaran Tema Konsep Disertai Media Gambar Pada Pembelajaran Fisika Di Sma. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(1), 23–29.
Kamila, N. (2020). APLIKASI MODEL APPOSITE (Application of Step Instruction and Elaboration) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI MATERI SUHU DAN KALOR [Universitas Jember]. https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/102427
Kamila, N., Budi Prastowo, S. H., & Nuraini, L. (2020). Penerapan Model Application of Step Instruction and Elaboration (APPOSITE) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa SMA pada Materi Suhu dan Kalor. Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 163. https://doi.org/10.24014/jnsi.v3i2.9348
Panjaitan, M., Febriani, Y., & Hatika, R. G. (2015). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Fisika Berbantuan Animasi Komputer Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 3 Tambusai Rokan Hulu Riau. Jurnal Pendidikan Fisika.
Pradipta, P., Sutarto, S., & Ghani, A. (2016). Media Video Kejadian Fisika di Lingkungan Disertai Besaran Fisis dalam Pembelajaran Fisika di SMA (Studi Pada Kelas X SMA Negeri 1 Muncar). Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 331-337–337.
Prastowo, S. H. B. (2019a). JPPS ( Jurnal Penelitian Pendidikan Sains ) MODEL APPOSITE UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP FISIKA KINEMATIKA. 9(1).
Prastowo, S. H. B. (2019b). Model Pembeleajaran APPOSITE (Application of step instruction and Elaboration) untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika dan Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa. Universitas Negeri Surabaya.
Romli, S., & Agustiawan. (2020). Meningkatkan HOTS Siswa Melalui Penerapan LKS Berbasis Open-Ended Problem dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 5(2), 113–118. http://journal2.um.ac.id/index.php/jrpf/article/view/16560/6790
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabet.
Supardi, S. U. S., Leonard, L., Suhendri, H., & Rismurdiyati, R. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(1), 71–81. https://doi.org/10.30998/formatif.v2i1.86
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section

