Etnofisika Permainan Tradisional Dodorobe Sebagai Pengembangan Bahan Ajar Fisika
DOI:
https://doi.org/10.30599/jipfri.v8i2.3790Keywords:
Ethnophysics, dodorobe game, Teaching MaterialsAbstract
The purpose of this study is to produce physics teaching materials related to the Dorobe game that are suitable for use by high school students and to find out the students' response to the teaching materials developed. The research was conducted in a small group of 15 students from SMA Negeri 6 Ternate. The method used in this study is a 4D development study which includes four stages, namely definition, design, development, and dissemination through an ethnographic approach to examine the physical concepts contained in the dodorobe game. The data analysis technique in this study is the Likert scale. As a result of this study, the average percentage of physics teaching materials based on evaluation by material expert validators was 72.5%, the average percentage of assessment by media validators was 87.5%, and the students' response to the teaching materials developed based on linguistic, material and appearance aspects was very good with a score of 80.9%. For this reason, physics teaching materials in the traditional game of dodorobe are feasible in the process of learning physics on impulse and momentum materials.
Downloads
References
Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., Setiadi, I., & Zahra, R. A. (2022). Kajian Etnofisika Pada Tari Soya-soya Sebagai Sumber Ajar Fisika. ORBITA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika, 8(2), 333-338. https://doi.org/10.31764/orbita.v8i2.10415
Hariastuti, R. T., & Laili, P. (2020). Pengembangan Media “ITTR” Sebagai Latihan Relaksasi untuk Menurunkan Stres Belajar Siswa di SMAN 3 Sidoarjo. Jurnal BK UNESA, 11(5), 755-764.
Himawan, P (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika berbasis Guided Inquiry Berbantuan Simulasi Android Permainan Tulup untuk meningkatkan literasi Sains dan Higher Order Thinking Skills (HOTS) Peserta Didik SMA (Tesis). Program Pascasarjana UNY.
Hadi, K., & Dazrullisa, D. (2019, January). Pengembangan bahan ajar biologi berbasis kearifan lokal. In Prosiding Seminar Nasional Biologi, Teknologi dan Kependidikan (Vol. 6, No. 1). http://dx.doi.org/10.22373/pbio.v6i1.4337
Lestari, A., Lianah, L., & Hidayat, S. (2019). Pengembangan modul pembelajaran biologi berbasis kearifan lokal di Kawasan Wisata Goa Kreo pada materi ekosistem kelas X SMA negeri 16 Semarang. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 9(1), 1-9. https://doi.org/10.21580/phen.2019.9.1.3113
Lestari, S. A., Admoko, S., & Suprapto, N. (2022). Identifikasi konsep fisika pada kearifan lokal kayangan api di kabupaten bojonegoro. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(1), 103-113. http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v10i1.4707
Novitasari, L., Agustina, P. A., Sukesti, R., Nazri, M. F., & Handhika, J. (2017, August). Fisika, etnosains, dan kearifan lokal dalam pembelajaran sains. In Prosiding SNPF (Seminar Nasional Pendidikan Fisika) (pp. 81-88). https://doi.org/10.2573/snpf.v0i0.1617
Makhmudah, N. L., Subiki, S., & Supeno, S. (2019). Pengembangan modul fisika berbasis kearifan lokal permainan tradisional kalimantan tengah pada materi momentum dan impuls. Jurnal Pembelajaran Fisika, 8(3), 181-186. https://doi.org/10.19184/jpf.v8i3.15222
Martawijaya, M. A. (2015). Buku fisika peserta didik berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan karakter dan ketuntasan belajar. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika, 10(3), 319257. https://dx.doi.org/10.35580/jspf.v10i3.966
Ramli, R., Sakti, I., Basri, S., Idamyanti, R., & Yusdarina, Y. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Berbasis Kearifan Lokal Pada Peserta Didik Kelas X Di Sman 4 Maros. Karst: Jurnal Pendidikan Fisika dan Terapannya, 7(1), 34-42. https://doi.org/10.46918/karst.v7i1.2266
Nurmasyitah, N., Virnalita, V., & Lubis, N. A. (2022). Kajian Etnofisika Konsep Gerak Parabola Pada Permainan Tradisional Aceh “Geulengkue Teu Peu Poe”. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(2), 245-258. http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v10i2.5217
Puspitasari, R., Hamdani, D., & Risdianto, E. (2020). Pengembangan e-modul berbasis HOTS berbantuan flipbook marker sebagai bahan ajar alternatif siswa SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 3(3), 247-254. https://doi.org/10.33369/jkf.3.3.247-254
Rumiati, R., Handayani, R.D, & Mahardika, I. K. (2021). Analisis konsep fisika energi mekanik pada permainan tradisional egrang sebagai bahan pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(2), 131-146. http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v9i2.3570
Safitri, R. W., Primiani, C. N., & Hartini, H. (2018). Pengembangan media flashcard tematik berbasis permainan tradisional untuk kelas IV sub tema lingkungan tempat tinggalku. Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 8(1), 11. https://doi.org/10.25273/pe.v8i1.1332
Setiawan, Y. (2020). Pengembangan model pembelajaran matematika sd berbasis permainan tradisional indonesia dan pendekatan matematika realistik. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 12-21. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p12-21
Suastra, I. W. (2017). Pembelajaran Sains terkini mendekatkan siswa dengan lingungan alamiah dan social budayanya. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.
Widiya, M., Lokaria, E., & Sepriyaningsih, S. (2021). Pengembangan modul pembelajaran ipa berbasis kearifan lokal kelas tinggi di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3314-3320. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1281
Yuniarti, I., Karma, I. N., & Istiningsih, S. (2021). Pengembangan modul pembelajaran berbasis kearifan lokal tema cita-citaku subtema aku dan cita-citaku kelas IV. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 691-697. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i4.318
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Haryati Mahyudin, Siti Nahria Hasan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.