Implementation of Cramer's rule assisted by the Sarrus method in solving the problem of 2-loop unidirectional electrical circuits
DOI:
https://doi.org/10.30599/jipfri.v8i2.2921Keywords:
Two-loop circuit, Cramer's rule, Sarrus methodAbstract
Cramer's rule is used by combining matrix determinant methods applied in the presentation of solving Systems of Linear Equations (SLE). The purpose of this study was to determine the differences in student learning outcomes when using the Cramer Rule assisted by the Sarrus Method using the elimination substitution method on two-loop electrical circuit material. The research method used is the Posttest-Only Control Design experimental method. The results of this study are evidenced by the results of the hypothesis test which states that there is a significant difference between the learning outcomes of the control class and the learning outcomes of the experimental class. As well as the results of a very positive response from students to the implementation of Cramer's rule assisted by the Sarrus method. Thus, the conclusion of this study is that the implementation of Cramer's rule assisted by Sarrus method is proven to be effective as an alternative solution to solving two-loop electrical circuit problems.
Downloads
References
Abdul Muhid. (2019). Analisis Statistik 5 Langkah Praktis Analisis Statistik dengan SPSS for Windows (Dona Nur Hidayat, Ed.; Edisi 2). Zifatama Jawara.
Ady, W. N. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Siswa SMA terhadap Mata Pelajaran Fisika pada Materi Gerak Lurus Beraturan. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 2(1), 104. https://doi.org/10.52434/jpif.v2i1.1599
Batarius, P., & Samane, I. (2021). Analisis Metode Gauss-Jordan Dalam Penentuan. Jurnal Ilmiah MATRIK, 23(3), 279–290.
Devita, R. (2022). Eksistensi metode cramer sebagai solusi penyelesaian spl dalam kasus rangkaian listrik. JURNAL SYNTAX FUSION, 2(10). https://doi.org/10.54543/fusion.v2i10.284
Dasmo, D., Lestari, A. P., & Alamsyah, M. (2020, July). Peningkatan hasil belajar fisika melalui penerapan media pembelajaran interaktif berbasis ispring suite 9. In SINASIS (Seminar Nasional Sains) (Vol. 1, No. 1).
Dina Prameswari, S. (n.d.). Analisis Pengaruh Model Ekspositori Terhadap Penguasaan Konsep Siswa Pada Materi Pembelajaran Fisika.
Ghodang Hironymus. (2021). EKONOMETRIKA DASAR. Penerbit Mitra Grup.
Harefa, A. R. (2019). Peran ilmu fisika dalam kehidupan sehari-hari. Jurnal Warta, 60(April), 1–10.
Ilhamsyah, B. Y., Sudarti, S., & Bektiarso, S. (2022). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Augmented Reality (Ar) Materi Rangkaian Arus Searah Untuk Siswa Sma. Jurnal Pembelajaran Fisika, 11(3), 98. https://doi.org/10.19184/jpf.v11i3.33689
Kartini, K. S., Tri, N., & Putra, A. (2020). Respon siswa terhadap pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4, 12–19. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPK/index
Khasanah, R. U., Supriadi, B., & Prastowo, S. H. B. (2019). Aplikasi Metode Pythagoras Dalam Penyelesaian Soal- Soal Relativitas Khusus Einstein Terhadap Hasil. Jurnal Pembelajaran Fisika, 8(1), 24–31.
Maharani, N. (2020). Perbandingan Tingkat Pemahaman Mahasiswa STMIK STIKOM Indonesia Pada Metoda Sarrus dan Metoda Cramer pada Penyelesaian Sistem Persamaan Linier. PENDIPA Journal of Science Education, 4(2), 66–73. https://doi.org/10.33369/pendipa.4.2.66-73
Nofitasari, I., & Sihombing, D. Y. (2017). Deskripsi kesulitan belajar peserta didik dan faktor penyebabnya dalam memahami materi listrik dinamis kelas x sma negeri 2 bengkayang description of students’ learning difficulties and the causes on understanding dynamics electricity in x grade SMA NEGERI 2 BENGKAYANG. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 07(01). http://journal.unesa.ac.id/index.php/jpfa
Nurullaeli. (2020). Media Analisis Rangkaian Listrik Menggunakan Pendekatan Numerik Gauss-Jordan, Gauss-Seidel, dan Cramer. Navigation Physics, 2(1), 1-8.
Perdana, G. P., Suma, K., & Pujani, N. M. (2018). Pengaruh Struktur Teks terhadap Penguasaan Konsep dan Penurunan Miskonsepsi pada Listrik Dinamis. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 3(1), 13. https://doi.org/10.26740/jp.v3n1.p13-18
Permendikbud Nomor 37 Tahun 2018. (n.d.).
Purba, B., Ulgari, S., Nursanni, B., & Putra, A. (2021). MATEMATIKA TEKNIK DASAR. Cipta Media Nusantara (CMN).
Rachmat Rizaldi, & Ulil Amri. (2022). Efektivitas Modul Fisika SMA Berbasis Model Pembelajaran Generatif Pokok Bahasan Listrik Dinamis. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 12(4), 1038–1044. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i4.740
Rahma, A. N., Rahmawati, R., & Jauza, S. M. (2020). Determinan Matriks Centrosymmetric Bentuk Khusus Ordo Berpangkat Bilangan Bulat Positif Dengan Kofaktor. Jurnal Sains Matematika Dan Statistika, 6(2), 89. https://doi.org/10.24014/jsms.v6i2.10552
Sadiah, H. (2021). Pemahaman Siswa Terhadap Hasil Belajar Fisika Pada Materi Suhu Dan Kalor Di Sma Negeri 2 Kota Jambi. Journal Evaluation in Education (JEE), 2(2), 59–62. https://doi.org/10.37251/jee.v2i2.153
Wijayanti I., Wahyuni S., & Susanyti Y. (2018). DASAR-DASAR ALJABAR LINEAR DAN PENGGUNAANNYA DALAM BERBAGAI BIDANG. Gadjah Mada University Press.
Yusuf Hidayat Pendidikan Fisika Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar, M. (2018). Faktor-faktor kesulitan belajar fisika pada peserta didik kelas IPA sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(1). http://journal.uin-alauddin.ac.id/indeks.php/PendidikanFisika
Zaini. (2019). Matematika & Maple Bagian I. Uwais Inspirasi Indonesia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eryna Dwicahyaning Krisnawanto, Bambang Supriadi, Nila Mutia Dewi, Ujang Fahmi Abdillah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.