Analisis Kebutuhan E-LKPD Terhadap Pembelajaran Fisika Di Masa Pandemi Covid-19

Authors

  • Salma Tua Nababan Universitas Bengkulu
  • Desy Hanisa Putri Universitas Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.30599/jipfri.v6i1.1199

Keywords:

E-LKPD, Physics Learning, Covid-19 Pandemic, Triangulation

Abstract

The Purpose of the research  to analyze the needs of an appropriate in physics learning E-LKPD,  the Covid-19 pandemic era. The research  used a qualitative descriptive method. This research was conducted at SMA Negeri 4 Bengkulu City. The research subjects are students, teachers, and vice headmaster of curriculum. Collecting data using questionnaires and interview guidelines. Data analysis used Miles-Huberman. The data validity technique uses source triangulation. The Result of research  provides several conclusions that no E-LKPD is suitable for online learning during the Covid-19 pandemic era, so it is necessary to develop an E-LKPD that is following the Covid-19 emergency curriculum. E-LKPD in question is E-LKPD which can improve students' critical thinking skills with inquiry learning models or problem-based learning (PBL).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annur, M. F., & Hermansyah. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian, Pnelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11, 195–201.

Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat;Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, XII(7/I), 6. http://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/Info Singkat-XII-7-I-P3DI-April-2020-1953.pdf

Asrori, A., & Suparman. (2019). Analisis Kebutuhan E-LKPD Sesuai Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Prosiding Sendika, 5(1), 18–22.

Fitria, R., & Suparman. (2019). Telaah kebutuhan e-lkpd penunjang model pembelajaran pbl untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Prosiding Sendika, 5(1), 269–272.

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis Minat Belajar Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 6–11.

Hairun, M. S. Y., & Suparman. (2019). Analisis Kebutuhan Sesuai E-LKPD Berbasis Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis. 5(1), 31–34.

Hasan, B. (2020). Pemanfaatan Google Classroom Dalam MataKuliah Menggunakan Media Video Screencast O-Matic. Widya Wacana : Jurnal Ilmiah, XV(1), 9–15.

Ilyas. (2016). Pendidikan Karakter Melalui Homeschooling. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 2(1), 91–98.

Istiqomah, N. (2016). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Siswa Kelas XI SMK Tamtama Karanganyar Tahun Ajaran 2013 /2014. UNION : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 343–352.

Jamal, S. (2020). Analisis Kesiapan Pembelajaran E-learning Saat Pandemi Covid-19 Di SMK Negeri 1 Tambelangan. 8, 16–22.

Julian, R. (2019). Analisis Kebutuhan E-LKPD Untuk Menstimulasi Kemampuan Berpikir Kritis dalam Memecahkan Masalah. 1(1), 238–243.

Kahar, M. S., & Layn, M. R. (2018). Analisis Respon Peserta Didik dalam Implementasi Lembar Kerja Berorientasi Pemecahan Masalah. 6(3), 292–300. https://doi.org/10.20527/bipf.v6i3.5054

Permana, R., & Lesmana, C. (2018). Pemetaan Kebutuhan Guru di Kecamatan Sungai Kakap Kabupaten Kubu Raya Berbasis Sistem Informasi Geografis (SIG). Jurnal Edukasi Dan Penelitian Informatika (JEPIN), 4(2), 126. https://doi.org/10.26418/jp.v4i2.27272

Permata, A., & Bhakti, Y. B. (2020). Keefektifan Virtual Class dengan Google Classroom dalam Pembelajaran Fisika Dimasa Pandemi Covid-19. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 4(1), 27–33. https://doi.org/10.30599/jipfri.v4i1.669

Saraswati, E., & Novallyan, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Untuk Pemahaman Konsep Trigonometri. IJER (Indonesian Journal of Educational Research), 2(2), 72. https://doi.org/10.30631/ijer.v2i2.37

Sari, R. N., Saputri, D. F., & Matsun, M. (2021). Pengembangan buku ajar fisika berbasis kearifan lokal siswa di Kelas X SMA Negeri 01 Seponti. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 8(1), 32. https://doi.org/10.12928/jrkpf.v8i1.20485

Simanjuntak, S. Y., Kismartini, Dwimawanti, I. H., & Hidayatullah, M. A. (2020). Respons Guru Terhadap Kebijakan Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(2), 125–136. https://doi.org/10.38048/jipcb.v7i2.108

Sudarsana, I. K., Gusti, N. A. M. Y. L., Komang, I. W. B. W., Krisdayanthi, A., & Yuli, K. A. (2020). COVID-19: Perspektif Pendidikan (Issue October).

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. PT Alfabeta.

Umriani, F., & Suparman. (2019). Analisis Kebutuhan E-Lkpd Penunjang Model Pembelajaran Pbl Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Prosiding Sendika : Vol 5 , No 1. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 653–657.

Utami, R. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa Dan Cara Mengatasinya Pada Materi Bentuk Aljabar Kelas VII-C SMP Negeri 13 Malang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 37–44.

Wulandari, H., & Suparman. (2019). Analisis Kebutuhan E-LKPD untuk Menstimulus Berpikir Kreatif. Proceedings of The 1st STEEEM 2019, 1(1), 162–167.

Downloads

Published

2022-06-18

How to Cite

Nababan, S. T., & Putri, D. H. (2022). Analisis Kebutuhan E-LKPD Terhadap Pembelajaran Fisika Di Masa Pandemi Covid-19. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 6(1), 32–40. https://doi.org/10.30599/jipfri.v6i1.1199

Issue

Section

Articles
Abstract Views: 779 | File Views: 786